تاثیر بیماری های قلبی و لثه

چرا بیماری قلبی عروقی و سلامت ضعیف دهان با هم مرتبط هستند؟

تئوری های متعددی ارائه شده است، از جمله:باکتری‌هایی که لثه‌ها را آلوده می‌کنند و باعث التهاب لثه و پریودنتیت می‌شوند، به رگ‌های خونی در سایر نقاط بدن نیز می‌روند و باعث التهاب و آسیب رگ‌های خونی می‌شوند. ممکن است لخته های خون کوچک، حمله قلبی و سکته مغزی به دنبال داشته باشند. حمایت از این ایده، یافتن بقایای باکتری های دهان در رگ های خونی آترواسکلروتیک دور از دهان است. سپس دوباره، درمان آنتی بیوتیکی در کاهش خطر قلبی عروقی مؤثر نبوده است.

به‌جای باکتری‌هایی که باعث ایجاد مشکل می‌شوند، این پاسخ ایمنی بدن – التهاب – است که باعث آسیب عروقی در سراسر بدن، از جمله قلب و مغز می‌شود.

ممکن است هیچ ارتباط مستقیمی بین بیماری لثه و بیماری قلبی عروقی وجود نداشته باشد. دلیل اینکه ممکن است با هم رخ دهند این است که یک عامل سوم (مانند سیگار کشیدن) وجود دارد که یک عامل خطر برای هر دو شرایط است. سایر «مخاطب‌کننده‌های» بالقوه شامل دسترسی ضعیف به مراقبت‌های بهداشتی و ورزش نکردن است – شاید افرادی که بیمه درمانی ندارند یا از سلامت کلی خود به خوبی مراقبت نمی‌کنند، احتمال ابتلا به سلامت دهان و دندان و بیماری قلبی ضعیف‌تر دارند.

مطالعه ای که در سال 2018 منتشر شد، یکی از بزرگترین مطالعاتی است که به این سوال پرداخته است. محققان داده های نزدیک به یک میلیون نفر را که بیش از 65000 رویداد قلبی عروقی (از جمله حمله قلبی) را تجربه کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند:

پس از محاسبه سن، ارتباط متوسطی بین از دست دادن دندان (معیار سلامت ضعیف دهان) و بیماری عروق کرونر قلب وجود داشت.

هنگامی که وضعیت سیگار در نظر گرفته شد، ارتباط بین از دست دادن دندان و بیماری قلبی عروقی تا حد زیادی ناپدید شداین مطالعه نشان می دهد که سلامت ضعیف دهان و دندان به طور مستقیم باعث بیماری قلبی عروقی نمی شود. اما اگر این درست است، چگونه می‌توانیم مطالعات دیگری را توضیح دهیم که حتی پس از محاسبه سیگار کشیدن و سایر عوامل خطر قلبی عروقی، ارتباطی را پیدا کردند؟

به ندرت پیش می‌آید که یک مطالعه به طور قطعی به سؤالی پاسخ دهد که دهه‌ها توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، احتمالاً برای حل این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز خواهیم داشت.

اما صبر کنید، چیزهای بیشتری وجود دارد!

ارتباط بین سلامت ضعیف دهان و سلامت کلی ممکن است به بیماری قلبی عروقی محدود نشود. مطالعات بیماری پریودنتال (به ویژه اگر به دلیل عفونت با باکتری به نام پورفیروموناس ژنژیوالیس باشد) و آرتریت روماتوئید مرتبط است. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بین همین باکتری و خطر ابتلا به سرطان پانکراس ارتباط وجود دارد. با این حال، مانند ارتباط با بیماری قلبی، «ارتباط» با علیت یکی نیست; برای پی بردن به اهمیت این مشاهدات به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

خط پایینخواه این پیوند مستقیم، غیرمستقیم یا تصادفی باشد، یک دهان سالم و رژیمی برای حفظ آن (از جمله سیگار نکشیدن و مراقبت‌های منظم از دندان) می‌تواند به شما در حفظ دندان‌هایتان کمک کند. این دلیل کافی برای انجام هر کاری است که می توانید برای سلامت دهان و دندان در اولویت قرار دهید. شاید معلوم شود که مزایای دیگری نیز داشته باشد، اگرچه بسیاری از آن در حد حدس و گمان باقی می مانند.